Anmeldelse: Solhatte til børn

Sommeren er over os og det er vel nu vores unger skal bruge en ny solhat! Jeg købte denne bog på udsalg til næsten ingen penge - det er det jeg ELSKER ved bogudsalg - hos Arnold Busk i Holstebro.

Bogen indeholder 20 forskellige hattemodeller til både drenge og piger med den fællesnævner, at de alle er syet i faste/vævede/lærredsmaterialer - altså ingen jersey... Hattene dækker størrelsesmæssigt de 0-8-årige, så det må man sige er et spænd, som dækker den periode, hvor vi kan forvente at vores børn gider gå med solhat - min erfaring med 9-årige er, at det kræver godt argumenter at få noget på hovedet af dem, som de ikke har lyst til... dermed ikke sagt, at mine piger ikke kører med cykelhjelm, for der gør de... men det er en anden snak.

Bogen er skrevet af den engelske modist Gill Sratton, som har arbejdet i hattebranchen i mange år og er mor til 3. At forfatteren er engelsk kan ses på de billeder der er i bogen og de designs der er i bogen, Der er en nydelig overflod af nuttede print og blomstermønstre, som kun englænderne kan det. De tre sidste hatte i bogen er tænkt som redesign projekter, hvor hattene er lavet af "gammelt" tøj (modellerne er ikke nødvendigvis afhængige af, at de er lavet af eks. gamle jeans, men idéen er god og sjov)
Dog vil jeg bemærke, at forfatteren er kommet lidt let om ved hendes gennemgang af indlægsmaterialer. Her vil man være afhængig af egen viden og erfaring eller den ekspertise der ligger hos de fleste stofbutikker.

Syvejledningerne er med godt billeder. Billedteksterne er grundige og med fagord, som støttes fint af billederne. Jeg vil sige, at en nybegynder vil kunne bruge vejledningerne, som starter helt fra bunden og langsomt bygges op. Opskrifterne er bygget op med referencer til de indledende billedvejledninger, så man vil komme til at bladre en del frem og tilbage.

Normalvis når kan køber bøger med opskrifter, ligger der i bogen et mønsterark, som man så bruger ved at tegne mønstrene af på mønsterpapir. I denne bog er alle skabelonerne tegnet i halv størrelse, så man selv skal graduere der op (absolut ikke en nybegynder opgave) eller bruge en kopimaskine (det tænker jeg har været forfatternes tanke, for der er ikke meget hjælp til at gøre det i hånden...)

Jeg købte bogen, fordi jeg gerne ville sy en hat eller to til Liva. Udfordringen med mønstrene kan jeg se kommer til at forsinke processen lidt, for jeg ejer ikke en kopimaskine. Det er nok det største minus ved bogen. Men... når mønstrene er kopiere - eller gradueret... så er det lige til at gå til.

Jeg håber du nyder disse solrige dage og husker solrådene - skygge, hat og solcreme

- Mette Marie