Fra sweater til sommerfrakke


Min sommerjakke, som har tjent mig trofast i 4-5 år, gik i stykker for et par dage siden. Skyderen på lynlåsen knækkede. Det første jeg gjorde var at bestille en ny fra Zalando, men her midt i Påsken tager det lidt længere tid at få den hjem, så det motiverede mig til at gøre alvor af en idé, jeg fik for længe siden.

Jeg har to store sweatre, som jeg nærmest ikke bruger længere, fordi jeg ikke arbejder i så dårlige lokaler, som jeg har gjort. Derfor er denne her sweater blevet for varm - det er faktisk en sweaterkjole, men det hjælper jo ikke rigtig på det...

Men til formålet sommerfrakke er det jo rigtig fedt, at den er lidt lang.


Alle materialerne til det her projekt fandt jeg i gemmerne. Jeg har en mindre samling af lynlåse i alle mulige længder, delbare, to-vejs, plast og metal.
Jeg ville gerne have haft en mørkeblå eller grå lynlås, men jeg havde kun en lynlås, som var lang nok og den var sort og i plast. Den grå lynlås til lommen er et arvestykke (jeg er ikke den første i familien, som havde et lager af sygrej). Lommeforet skulle have været gardiner, men jeg har brugt det til alt muligt andet.


Trøjen er faktisk ret gammel, så den er på mystisk vis blevet skæv. Det gjorde det lidt vanskeligt at finde midten - udover at mønstret heller ikke er lige på forstykket, så det så bare helt skævt ud det hele.

Jeg var nødt til at gøre det på mål, hvilket var lidt en proces, men det lykkedes da til sidst.

Kantbåndets længde er lavet efter lynlåsen, for når man syr noget fast sammen med noget stræk, kan det blive noget rod. Jeg syede kantbåndet fast på hver sin side af midten, så det ikke var noget, der løb nogen vegne - jeg er stadig lidt nervøs ved at klippe i noget, jeg ved har taget mig lang tid at strikke...


Trøjen er strikket i Naturuld fra Hjertegarn, så den er rigtig tyk - specielt ved mønstret, så der måtte jeg studse lidt ekstra af, for at kunne bukke kantbåndet om. Jeg kan godt li' at bruge den her metode med kantbånd, for så føler jeg at der er styr på det, men det var lidt med hjertet i halsen jeg gjorde det, for det kunne gå helt galt.


Jeg er ikke så vild med frakker uden lommer, men jeg har nøjes med en i denne model. Dels fordi, at jeg kun havde en grå lynlås der passede til trøjen. Jeg syntes ikke, jeg ville have 3 forskellige lynlåse i en frakke.
Jeg har lavet lynlåsen i en paspel. Jeg overvejede en påsyet lomme, men jeg havde ikke noget stof, som passede til frakken, og en lynlåslomme er mere diskret.


Sidste skridt var et sy lynlåsen i forkanten. Det gik overraskende smertefrit. Når man sætter en lynlås i noget strik, så kan det være et problem at få det til at se pænt ud. Mange trøjer har for lange eller korte lynlåse og lynlåsen får så en tendens til at slå sig, hvilket er synd.



Som kronen på værket har jeg syet et af mine mærker i nakken på ydersiden. Jeg syr altid mine mærker på ydersiden, så de ikke genere huden og man kan se mærket. I mine gemmer har jeg ikke noget bændelbånd, så mærket kommer også til at fungere som strop. Det er lidt et forsøg, for frakken er ret tung og jeg er spændt på om det kan holde.

Hvis du lige som jeg har en gammel trøje i skabet, som trænger til nyt liv, så er det bare at komme i gang. Hvis den her ikke havde fået sin nye funktion, havde jeg givet den til Røde Kors.

Rigtig god Påske til dig herfra

 - Mette Marie

Kommentarer

Populære opslag