Dipdye plagiering

 
Hej derude
 
 
Jeg kan godt se, at min opskrift ligner Camilla Vads sweater, men de er på ingen måde ens. Det håber jeg også, at man kan se. Jeg har ikke Camilla Vads opskrift på børnesweateren, men ud fra billeder, har jeg ændret en del (og jeg har kun lavet den i str. 10-14 år)
 
Denne sweater er meget bredere end Camillas er, har et smallere ærme (som ikke strikkes rundt, men frem og tilbage), den har en anden hals. Farveforløbet er meget lig Camillas, men jeg har ladet mig fortælle af en anden strikker, at Camilla ikke er den første, som har lavet strik med dipdye teknik - dog var det ikke en designer jeg kendte. Jeg har ændret lidt på farveforløbet, fordi jeg kun har 3 farver i denne model imod Camillas 4/5 farver - det syntes jeg gør en forskel.
 
Helt simplet, så håber jeg, at hvis man har set Camilla Vads design og syntes det er fantastisk, så skal man investere de par kroner mønstret koster og IKKE bruge mit mønster.
 
Vi lader os alle inspirere af forskellige ting - eks. så er den ekstra lange bagflap og slids i siden en tendens i tiden, som bl.a. Dorthe Skappel bruger - faktisk før Camilla Vad...
Jeg håber ikke, at det gør nogen forskel for Camillas indtjening, at jeg har lavet et dipdye mønster, for jeg syntes, hun laver nogen super flotte ting, og jeg håber, hun bliver ved. Bl.a. syntes jeg at hendes nye sjal er SÅ flot.
 
Camilla er også, i modsætning til mig, professionel, hvor jeg INGEN uddannelse har inden for strik - kun inden for syning. Mit mønster er MEGA simpelt i forhold til det, man køber hos Camilla. Jeg er sikker på, at den professionelle vil kunne se, at mit mønster er, hvad man kan forvente af en autodidakt strikkemønsterskribent
 
Jeg håber, der er plads til os alle - både os, som ikke tjener en rød reje på vores blog og dem som er modige og ukuelige og vil leve af deres ideer - for dem skal vi også støtte.
Jeg vil/kommer aldrig til/tør ikke springe ud i at tjene til dagen og vejen ved at strikke og lave mønstre. Camilla Vad og hendes kollegaer har jo en meget mere omfattende og systematisk tilgang til tingene - for det er det, det kræver.
 
Jeg håber, at de som føler, at jeg har krænket Camilla Vad design, kan se forskellen og at de, som tror jeg har lavet en kopi kan se, at det er det ikke. Jeg håber, vi kan skille tingene ad.
Hvis der er flere spørgsmål til dette emne, så skriv endelig til mig - men jeg fjerner ikke mønstret så længe jeg ikke har fået en direkte henvendelse fra Camilla Vad - først da vil jeg tage stilling til det.
Mønstret kommer ikke i flere størrelser eller på andre sprog eller i andre versioner...
 
Jeg håber, denne sag ikke udvikler sig yderligere
 
 - Mette Marie
 

Kommentarer

Populære opslag