Erik hue og halsedisse

Bonderøven fik for omkring 2 år siden to huer og en halsedisse. Han havde selvfølgelig i forvejen, ligesom rigtig mange mænd har jeg erfaret, en mindre samling af helt nye huer, men de duede bare ikke og i stedet havde han EN fuldstændig smadret og plettet, som han brugte. Der lå nok 10 nye huer i skabet, men der var kun en der blev brugt. Derfor indgik jeg en handel med ham. At hvis jeg strikkede en ny til ham, ville han smide den gamle ud.
Så jeg strikkede denne hue til ham

Tanken var, at hvis jeg strikkede den med snoninger, som man bruger til spiralsokker, så ville den ligesom sidde bedre fast på hovedet (ja, mænd kan have meget specifikke krav til tingene)

Men da jeg havde strikket denne model, som jo blev stikket for, at han skulle smide den gamle ud og bruge den nye på arbejde m.m.
Men som I måske allerede har regnet ud, så smed han ikke den gamle ud. Jo, han ville gerne bruge den nye hue - men den var for fin til arbejde...

Så jeg måtte i gang igen og anden gang fik han en halsedisse med i købet. Og den er ny slidt op... og så måtte jeg jo i gang igen...

Denne gang købte jeg et andet garn end første gang (og skrev opskriften ned). Bonderøven har en str. L på. De fleste kvinder kan nok nøjes med en str. M og S er til børn

Opskrift
Erik hue

Str. S(M)L

Pind: 4 mm strømpepind

Materiale: Superwash Vital fra Hjertegarn (100% ren ny uld / 50g = 115 m): ca. 75g


 Slå 96(108)114 m op på strømpepind. Strik rib (3 r, 3 vr) over alle pinde til arbejdet måler 11(12)14 cm. Herfra skal der tages ind på hver 2. pind

1. pind: Strik *3r, 2vr sm, 1 vr, 3r, 3 vr*. Gentag fra * til * omg. rundt.
2. pind: strik *3r, 2 vr, 3 r, 3 vr*. Gentag fra * til * omg. rundt
3. pind: strik *3 r, 2 vr, 3r, 2 vr sm, 1 vr*. Gentag fra * til * omg. rundt
4. pind: strik *3r, 2 vr*. Gentag fra * til * omg. rundt
5. pind: strik *3r, 2 vr sm, 3r, 2 vr*. Gentag fra * til * omg. rundt
6. pind: strik *3r, 1 vr, 3r, 2 vr*. Gentag fra * til * omg. rundt
7. pind: strik *3r, 1vr, 3r, 2 vr sm*. Gentag fra * til * omg. rundt
8. pind: strik *3r, 1vr*. Gentag fra * til * omg. rundt
9. pind: strik *3r, 2r sm, 2 r, 1vr* Gentag fra * til * omg. rundt
10. pind: strik *6r, 1vr*. Gentag fra * til * omg. rundt
11. pind: strik 6r, *2r sm, 5r*. Gentag fra * til * omg. rundt
12. pind: strik ret omg. rundt
13. pind: strik 2 r, *2r sm, 4 r*. Gentag fra * til * omg. rundt
14. pind: strik ret omg. rundt
15. pind: strik *3r, 2r sm*. Gentag fra * til * omg. rundt
16. pind: strik ret omg. rundt
17. pind: strik *2r sm, 3r*. Gentag fra * til * omg. rundt
18. pind: strik ret omg. rundt
19. pind: strik *2 r, 2r sm*. Gentag fra * til * omg. rundt
20. pind: strik ret omg. rundt
Luk af
Luk hullet i toppen af huen og hæft ender

Erik halsedisse

One size

Pind: 4 mm strømpepind

Materiale: Superwash Vital fra Hjertegarn (100% ren ny uld / 50g = 115 m): ca. 100g

Slå 90 m op på strømpepind str. 4. Strik rib (3 r, 3 vr) til arbejdet måler 22 cm
Del arbejdet i 2: Strik 45 m r, sæt de resterende m på hjælpepind og lad dem hvile.
Strik ret til flappen måler 15 cm - samlet længde 37 cm.
Herefter tages der ind i begyndelsen af hver pind, ved at strikke 1. og 2. maske ret sammen - resterende m ret - til flappen måler 20 cm.
Luk af og strik den anden flap ligedan.
Hæft ender

Jeg har ikke tænkt mig at lægge nogen af delene i pres på nogen måde, de skal bare i brug.
Det er muligvis ikke ligefrem verdens mest kreative projekt, men det er et der kommer til at bringe lykke.
God fornøjelse ved pindene

Kommentarer

Populære opslag