Lise tæppe


Man skal finde sig i meget med en mor, som blogger om strik og den slags... Bl.a. kan man risikere at komme til at sidde model...

Min kollega er gravid (Jubii), og hun skal selvfølgelig også have en barselsgave. Hun er nu så langt henne, at de har fået at vide, at det er en lille dreng de venter sig...
Men... inspireret at denne glædelige begivenhed, fik jeg gang i et tæppeprojekt - som udover at være et tæppeprojekt også blev et resteprojekt (man er vel samler). Jeg har rigtig mange små nøgler/rester af uldgarn, som passer til en pind 3, så jeg slog lige op til dette fine tæppe...

Opskrift

Str: 50 x 70 cm

Garn: Rester (strømpegarn) / Trunte fra Hjertegarn (100% merino uld / 50g = 180 m) : 180g 

Pind: 3 mm rundpind - 60 cm lang
Slå 150 m op på pind 2,5. Strik 9 p ret (kant). Herefter: 4 m ret i begge sider, de resterende 142 m strikkes glat. Og så har jeg "bare" tilføjet mønster som jeg har lyst...
Hvis jeg startede med en spids (se billedet), så startede jeg med 3 m i den "nye" farve og tog så en maske ud i hver side hver gang.
Husk at sno garnet om hinanden ved farveskift, ellers kommer der huller
Når tæppet måler 68 cm, skal du have afsluttet dine mønstre og strikke med samme farve over alle masker. Strik 9 pinde ret (så du får 4 retriller) og luk af.

Hæft alle ender og skyl tæppet op i uldvaskemiddel og lidt eddike (det gør tæppet blødt og skulle mindske fnuller m.m.)
Læg tæppet på et håndklæde og bred det godt ud. Bank evt. kanterne ned og hold dem fast med knappenåle.



Jeg regner med at strikke et par mere at disse tæpper, for selvom min kollega satte gang i processen, så er der flere gravide i vennekredsen og de skal da også have en eller anden form for barselsgave.

Kommentarer

Populære opslag