Undgå madspild - lav en madplan

Jeg har on and off lavet madplan siden 2002. Jeg har lavet mange forskellige udgaver gennem årene fra fine skemaer med rettens navn, ingredienser, hvilken kogebog den kom fra m.m.

Jeg startede med madplan, for at kunne planlægge indkøb for en hel uge og ikke skulle finde på hver dag. Så blev det, da jeg blev mor, for at spise sundere og mere varieret (Åh Gud! Hvor har jeg spist meget kylling, ris og pommes frites). Da jeg så kom på SU og skulle fodre en mand og to børn, blev madplanen en del af det at skulle have en stram økonomi til at hænge sammen. På den måde kom udnyttelse af alle råvarer ind i billedet og derigennem også et fokus på stop madspild!

Det geniale er, at madplanen kan alle de her ting og det er fedt i en hverdag, hvor man gerne vil mange ting på en gang.
Jeg modtager gerne indput fra familien til madplanen (nej, ikke ukritisk, for jeg kan ikke nå at lave osso bucco en almindelig onsdag og vi spiser ikke alle sammen risengrød) og gennem planlægning kan jeg også give pigerne muligheden for at have en maddag, hvor de laver noget de gerne vil og som er realistisk de kan finde ud af. F.eks. Lavede terroristen pandekager med fyld og hun var så stolt! Politibetjenten er så erfaren efterhånden, at hun kan finde en opskrift, hjælpe med at lave indkøbsliste og næsten selv lave det hele... I sidste uge lavede hun Mountainbike Syre pasta fra 100% din ret, hvor hun som en del af forberedelsen læste opskriften og så Gorm lave retten fra Coops hjemmeside.
Når pigerne laver mad, er jeg i nærheden og hjælper kun, hvis det er nødvendigt.

Jeg kan varmt anbefale at begynde at lave madplan. Om du skriver den i hånden eller på Pc og så printer den og hænger den op eller som jeg skriver den på Ipaden er en smagssag. Jeg bruger bare noter, som ligger som standard på Ipad. Der ligger noget meget lignende på Android. På Ipad kan du indtale med notes. Det kræver lidt øvelse.

Jeg er blevet meget glad for appen Wunderlist, som både kan bruges på Ipad, IPhone og Android. På Wunderlist kan man skrive en liste og dele den med f.eks manden, så han kan købe ind og/eller skrive ting på listen

Måden man kommer spild til livs er ved at tænke tingene til ende. Nogen af de madvarer der tit ender i skraldespanden hos mig er grønsager som hvidkål og gulerødder, hvor man får en stor mængde, men kun bruger en lille smule til den ret, man vil lave. Her er et godt og bredt repertoire af retter og tilbehør godt, så man tænker Cole Slaw den ene dag, gryderet m hvidkål den næste... Jeg bryder mig ikke om stuvet hvidkål, som jo ellers er oplagt, når man står med et halvt hvidkålshoved.
Man finder hurtigt ud af at tilsætte en grønsagsrest til en kødsovs eller en gryderet - eller se det som en udfordring at finde en opskrift med ruccola, hvidkål eller fiskesovs...

Kigger man på kogebøger, så kan jeg anbefale Jamie Olivers kogebog "Spar med Jamie" og en god grundkogebog som eksempel "God mad - let at lave" eller lignende.
Kigger vi på hjemmesider, så er www.opskrifter.dk en god hjemmeside - den er lækker og man kan oprette en profil og gemme opskrifter, bruge funktionen "tøm køleskabet" og lægge sine egne opskrifter op.
Karolines køkken har lavet en app, som er rigtig fin

Og husk at...

- mange børn gerne vil have gulerodsstænger m dyp til aftensmaden
- tomatsalat kan være noget så enkelt som tomater, løgringe, olie og krydderier - feta eller mozzarella hvis du har det
- tzaziki kan laves på kort tid og børn kan godt bruge et rivejern
- Salat ikke behøver at indeholde salat...
- Gulerodskage kan fryses - det samme kan gulerodsboller og gulerodsmuffins
- Vær kritisk i forhold til, om du absolut skal have den helt rigtige ingrediens til en ret. Kan man skifte rosenpeber ud med sort peber? Skal der en halv fennikel i eller kan det erstattes med noget andet/udelades?
- Lad dig ikke ukritisk friste af impuls-tilbuds-køb! Når indkøbslisten for hele ugen er skrevet, kan man let glemme den billige broccoli og dermed holder den op med at være billig, når den ryger i skraldespanden
- Hold styr på din fryser. Super godt du køber kød på tilbud og lægger det i fryseren, men husk at bruge det!
- Tøm skabet en gang imellem... Alting kan blive for gammelt! Og madplanen kan være vejen ud af dette!

Jeg håber, jeg har inspireret dig til at spare lidt penge og husk... Der kan gå sport i det her

Kommentarer

Populære opslag