Hæklede bøtter til puslepladsen og hvordan man stiver med kartoffelmel


Jeg har flere gange arbejdet med at fremstille forskellige hæklede eller flettede ting til opbevaring. Denne gang prøver jeg (igen) noget nyt.
Jeg har hæklet en uro til at hænge over puslepladsen (jeg vil ikke kalde det et bord, fordi det er det egentlig ikke rigtigt). Uroen er i skønne klare farver og jeg ville gerne have noget som matchede til uroen, så jeg har hæklet de tre bøtter der er på billedet ovenover.

Jeg syntes de var alt for slappe og kom til at tænke på, at det måtte kunne lade sig gøre at stive dem med kartoffelmel.
Bøtterne er hæklet i 100% bomuld, så de kan jo suge en del.

Jeg ved min svigermor stiver små hæklede ting med denne metode, så i weekenden spurgte jeg, hvordan hun gjorde. Det var ikke så svært, fik jeg at vide. Og det var det ikke... Jeg gjorde sådan her:

1. Jeg blandede 4 spsk kartoffelmel i koldt vand
(jeg vil sige at 2 spsk kunne have gjort det, så det vil jeg gøre næste gang). Jeg startede med at bruge en lille gryde, men jeg vil anbefale en stor skål i stedet...

2. Kog en kande vand


3. Hæld lidt kogende vand af gangen i kartoffelmelsvandet. Det bliver meget tykt. Tilsæt kogende vand og rør grundigt til massen er klar/gennemsigtig

4. Hvis du (som jeg) har fået lavet for meget stivelse, så tag ca. halvdelen og put den i en anden større skål (man bliver klog af skade)


5. Tilsæt nu koldt vand lidt af gangen til massen er blevet tyk flydende (Det må ikke blive koldt, hvis det bliver det, så tilsæt lidt mere kogende vand)
Jeg var nødt til at bruge et piskeris til sidst, så det kan man lig så godt bruge helt fra starten af.


6. Massen er nu klar til at stive med. Husk den må ikke blive/være kold! så størkner det!

7. Put det som skal stives i massen og sørg for at det får lov at suge alt det til sig, som det kan.
Der kommer små luftbobler op fra emnet. Når de er stoppet med at komme, er emnet gennemvædet.


8. Når boblerne ikke kommer mere, tages emnet op og overskydende stivelse presses ud af emnet. På den måde sikre du også at emnet har suges så meget til sig som muligt.

9. Emnet kan nu tørres (eller stryges?). Det tog ca. 1 dag at tørre dem ved stuetemperatur.




Jeg ville gerne have mine bøtter til at have så hård en kant som muligt, så jeg havde været køkkenet igennem efter ting, som passede i størrelsen, så jeg kunne trække bøtterne ned over dem mens de tørrede. På den måde blev de formet som jeg gerne ville have dem.



Og sådan ser de ud nu... De er blevet meget fine og jeg glæder mig til at få uroen op og hænge, så jeg kan se hvor fint det ser ud sammen.

Lysestagerne er et arvestykke, jeg fik af min mor sidste jul.

Kommentarer

Populære opslag