Børneopdragelse - at holde orden

Som gammel efterskolelærer, har jeg set en del uorden og rod, fordi eleverne ikke havde lært at holde orden, vaske tøj og en del andre ting, som deres mor har ordnet for dem.

Derfor er der mange ting, som jeg ikke bare gør for pigerne. Jo, de er kun 9 og 11, så de laver ikke selv mad eller den slags, men de har små opgaver, som er alderssvarende.

Blandt andet så skal de selv lægge tøj på plads og holde orden i deres skab.
Det her er Terroristens skab. Hun er ikke så god til det... Men hun kan på mystisk vis finde sine ting i skabet... dog har hun en tendens til at lægge sine ting alle vegne i huset og hun er... ja, kaotisk, så skabet her passer meget godt til hendes arbejdsmetode. Og hun er 9 år - måske lærer hun det?

Jeg har en gang hjulpet hende med at tømme hele skabet, lægge det hele pænt sammen igen, sætte dymo-strips på hylderne og så lagde hun det pænt på plads... det er 14 dage før jeg tog dette billede...

Politibetjenten er noget mere velorganiseret. Hun har ikke flere forskellige slags bluser i en bunke og der er en logisk orden i hendes skab. Jeg tror dog ikke, at det er aldersforskellen alene der gør at Politibetjenten har mere orden i skabet end Terroristen - de er SÅ forskellige på alle punkter. Som deres kælenavne også antyder.

Det er ret sjovt. De ligner overhovedet ikke hinanden og deres personlighed er så forskellig. Og det kan man så tydeligt se på deres skabe... blandt andet.

Jeg lever i håbet om, at hvis de lærer den slags som små, så vil det ikke blive så svært, når de skal ud og klare sig selv. Og de føler at de bidrager herhjemme, når de hjælper til med madpakker, madlavning og rengøring.

Kommentarer

Populære opslag