Brød i kurv, men ikke brødkurv...

Jeg har med stor forundring set på de her fine, mønsterede brød med tanken "Nøj, hvor er det blæret". Derfor købte jeg for nogen uger siden sådan en bage/hævekurv hos min lokale fair Trade butik. Med kurven fulgte en opskrift, som jeg har bikset lidt med, for Ja, intet er perfekt... Men... I skal da ikke snydes for min omskrivning... Jeg har ændret på mængderne og bagetiderne, samt temperatur...

Du skal bruge:

Fordej:
2 dl varmt vand
1/3 pk gær (ca. 15g)
200 g durummel

Dej:
200 g (2 dl) yoghurt, kærnemælk eller mælk (stuetemperatur)
3 dl varmt vand
4 tsk honning
1 tsk salt
800-1000 g durummel
+ mel til kurven og bordet

Fordej:
Opløs gæren i vandet og tilsæt melet. Det skal være grød lignende nærmere end dej. Lad det hæve i 1 1/2 time.

Dej:
Forvarm ovnen til 250 grader
Tilsæt først de våde ingredienser til dejen og derefter de tørre lidt af gangen. Ælt dejen godt igennem.
Drys mel i kurven. Brug rigeligt...
Form dejen til en stor bolle (aflang, hvis kurven er det) og læg den i kurven. Læg et viskestykke over og kom hele herligheden i en (ren) plastikpose. Lad dejen hæve i 45 min. 

Tag forsigtigt dejen ud af kurven og placer brødet på en bageplade.

Bag brødet i 5 min ved 250. Skru ned til 175 grader og bag brødet i 20 min. Skru nu ned til 100 grader og bag brødet de sidste 20 min.
Husk at holde øje med brødet, så det ikke bliver for mørkt.

Afkøl brødet på en rist.

Lige et lille husmor trick... Hvis skorpen er for hård (eller man har små børn, som ikke kan lide hårde/sprøde skorper) så kan man lægge et viskestykke over brødet, mens det afkøler på risten. Så bliver skorpen ikke så hård.

Kommentarer

Populære opslag