Strikkjole model Montana


Jeg har muligvis skrevet dette før, men jeg var engang i praktik hos en kunsthåndværker, som mente, at mennesker er firkantede. Denne kjole er strikket efter dette pirncip...

Hvis du vil se, hvordan den sidder på min krop (jeg er en str. 46) i en str. M, så kig på videoen der ligger herunder...
Kjolen er strikket fra bunden og op på rundpind
 
Du skal bruge:
 
350 g Noella eller et andet garn med en løbelængde på 200 m på 50 g
rundpind nr. 4, 80 cm (60 cm kan også bruges)
Strømpepind str. 4 eller rundpind nr. 4, 20 cm
Maskemarkør
Maskeholder eller en ekstra rundpind str. 4
 
Str: S(M)L
 

Slå 232(240)252 masker op på rundpind nr. 4, 80 cm. Sæt en maskemarkør på p, så du kan se, hvor omg. starter. Strik 3 cm rib (1 r, 1 vr)

Strik ret til arbejdet måler 63 cm
Del arbejdet i 2, for og bag, så der er 116(120)126 m på pind og 116(120)126 der hviler.

 
Strik 3 ret *2 vr, 2 r*, gentag fra * til * til der er 1 m tilbage på pind. Sidste m strikkes vrang.
Tag 1. m løs af, strik *2 r, 2 vr*, gentag fra * til* til der er 1 m tilbage på pind. Den sidste m strikkes vrang.
På næste pind, strikkes det modsat over alle masker. På alle pinde skal 1. m tages løs af og sidste m strikkes vrang.
Det vil sige der strikkes: 1 m løs af *2 vr, 2 r* til der er 1 maske tilbage på pind, som strikkes vrang. Se skemaet nedenunder. Mønsteret kaldes minitern.
 

R
R
V
V
R
R
V
V
R
R
V
V
R
R
V
V
V
V
R
R
V
V
R
R
V
V
R
R
V
V
R
R
R
R
V
V
R
R
V
V
R
R
V
V
R
R
V
V
V
V
R
R
V
V
R
R
V
V
R
R
V
V
R
R

Forsæt med at stikke mønster til ærmegabet måler 22 cm (fra arbejdet blev delt i 2).
Strik 3 cm rib (1 r, 1 vr). luk af

Strik den anden halvdel ligeledes. Sy skuldersømmene sammen således: Sy skulderne sammen fra ærmegab og 8 cm ind.

Ærme: tag masker op hele vejen rundt i ærmegabet. Antallet skal gå op i 4.
Strik mønster til ærmet måler 12(13)14 cm. Strik herefter rib (1 r, 1 vr), til arbejdet måler 22(23)24 cm/ribben måler 10 cm. Luk af

Strik det andet ærme på samme måde.
Hæft alle ender.




Jeg vil sige, at næste gang, så strikker jeg den nok lige en størrelse større. Man kjolen er lækker og varm og jeg er allerede i gang med den næste kjole, som jeg variere lidt, men er bygget op efter samme princip...

Go' fornøjelse

Kommentarer

Populære opslag