Tiramisu med hindbær


Det har er en ret lækker og børnevenlig udgave af den klassiske tiramisu, som jo er "bygget" på kaffe og amaretto... denne opskrift er uden begge dele og mine piger elskede den såvel som deres bedstefar og alle de andre voksne...

Man har jo ret til at blive klogere hele tiden og  jeg (keglen) havde kun købt 1 pakke Lady fingers (savoiardi småkager), men til denne portion, kunne man godt ha brugt 1½ pk. så det er det jeg skriver i opskriften til jeg... den var lidt... flydende med kun 1 pakke...

Du skal bruge:

300 g frosne eller friske hindbær
3 spsk. sukker
1½ pk lady fingers
saften af 1-2 appelsiner

250 g mascarpone
4 pasteuriserede æggeblommer
3 pasteuriserede æggehvider
100 g flormelis
korn af 1 stang vanilje
2½ dl fløde


Hindbærene skal overhældes med kogende vand, inden du bruger dem. Put hindbærene i et dørslag og stil det i en større skål. hæld det kogende vand over og lad det stå i 3-5 min, så alle bakterier bliver slået ihjel. Tag dørslaget op af vandet og lad dem dryppe lidt af, men ikke for meget...

Blend hindbær, sukker og appelsinsaft. Læg ladyfingers i et fad el.lign. så du kan hælde hindbærmassen over  småkagerne og de kan få lov at suge det til sig. Stil det til side

Pisk æggeblommerne med flormelis og vaniljekorn i en stor skål til det bliver lyst og luftigt. Tilsæt mascaponen og pisk det jævnt.
Pisk fløden i en anden skål, dog ikke alt for stiv... Pisk æggehviderne stive i en tredje skål. Vend først fløden og derefter æggehviderne forsigtigt i mascaponemassen.

I en stor skål eller et fad med højekanter lægges et lag lady fingers i bunden. Fordel et lag creme over. Læg skiftevis lady fingers og creme i skålen, til du ikke har mere... slut af med et lag creme.

Stil Tiramisuen i køleskabet i mindst et par timer, men gerne meget længere... husk at filme skålen...

Det er en super lækker dessert, som nok skal vække glæde og det er absolut ikke sidste gang, jeg laver den...

Kommentarer

Populære opslag