Sommerdessert - Limefromage

Nu er ferien ved at være slut og jeg vender tilbage til computeren for at sende stribevis af ansøgninger, ordne papirer og når ja, Blogge...

En af de ting jeg har "leget" lidt med her i sommer er denne sommerdessert - Limefromage. Jeg har altid været helt syg med min mormors citronformage, men mormor er her ikke mere og derfor må jeg jo selv i gang.
Dog ændre man jo smag med alderen og den lidt fede, men sure gammeldags udgave trængte til en opdatering.

Jeg er meget glad for lime. Jeg køber meget sjældent citroner, men har som regel lime i køleskabet...
Derfor har jeg erstattet citronsaften med limesaft, men den kan også erstattes af saften fra andre citrusfrugter

Når men, opskriften skal I da også lige ha...

4 hele æg (pasturiseret) eller 4 blommer og 5 hvider
5 spsk sukker
3 limefrugter (eller 2 appelsiner/citroner)
2½ dl fløde
4 blade husblas

Udblød husblas i koldt vand. 10-15 min. Pisk æg og sukker hvidt. Pres saften ud af limen og put det i en gryde sammen med den udblødte husblas (klem det overskydende vand ud). Varm det forsigtigt op, må ikke koge, til husblassen er helt opløst.
Pisk fløden. Vend fløde, limesaft og æggemasse sammen og hæld fromagen i den form de skal serveres i.
Stil det i køleskabet. Det kan spises efter et par timer, men holder sig fint et par dage i køleskab.

Jeg kunne godt se den her dessert i et lille glas som en del af et større dessertarrangement. Den er lækker i sig selv, men kunne sagtens gå sammen med en chokoladekage eller noget bærtærte måske. Nogen pynter den med flødeskumstoppe. Det bryder jeg mig personligt ikke om...

Jeg håber den bringer lykke. Den er i hvert fald ikke svær at lave...

Kommentarer

Populære opslag