Rød gazpacho eller grøn gazpacho


Det er jo simpelthen det skønneste sommervejr i tiden og jeg kan vældig godt lide Koldskål, men det bliver lidt trivielt i længden... Grillen har også været i gang en enkelt gang... grillet laks er bare skønt...

Men jeg har en gang været med til at lave en skøn omgang gazpacho og det kom jeg så i tanke om her onsdag morgen... for helt ærlig, så gider jeg ikke lave varm mad i 25 graders varme... nej... på en varm sommerdag, skal man spise gazpacho...
Og det er en lækker sommerforret...

Derfor gik jeg på nettet efter opskrifter og fandt Brødrene Prices opskrift, men jeg har ændret den lidt... og ved I hvad? det smagte herligt... Onsdag blev det til en lækker og mild rød gazpacho og i dag (torsdag) en grøn (ikke brødrens opskrift)

Og opskriften den kommer her: 

Rød Gazpacho

Til ca. 1½ l suppe

ca. 500 g. tomater
4 skiver godt groft brød (jeg brugte fuldkornssandwich)
1 appelsin
1 stor agurk
1 rød peberfrugt
1 gul peberfrugt
3-4 fed hvidløg
ca. 1 dl olivenolie
½ dl. Vinaigre (eller måske en Balsamico eddike)
1 rød chili
Salt og peber

evt. rejer eller varmrøget laks som topping

Rids et kryds i alle tomaterne og kog dem i 4 min (vandet skal koge, når de tilsættes). Flå skindet af dem og put dem i blenderen. Vandet tomaterne har kogt i skal bruges til at bløde brødet op i. Brødet skal ligge i blød i minimum 10 min
Pres saften af appelsinen og hæld det i blenderen. Skræl agurken og skær den i store tern, op i blenderen med det. Blend nu første gang. Rens peberfrugterne, hvidløg og chili, skær i tern og tilsæt dem. Blend igen.
Pres det værste væde ud af brødet og tilsæt det sammen med salt og peber, olie og vinaigre og blend godt igennem...

Sæt suppen i køleskabet og lad den trække i minimum 30 min. gerne længere...

Hver portion pyntes med 2 spsk. rejer

Grøn Gazpacho

Til ca. 1½ l suppe

½ Galiamelon eller en anden melon som er hvid eller grøn indvendig
3 avokado
1 agurk
1 dl olie
½ dl. vinaigre (eller måske en Balsamico eller æbleeddike)
1 grøn peber
3-4 fed hvidløg
4 skiver toast
salt og peber

Toasten skal blødes op i vand, minimum 10 min. Skær melonen i både og skær frugtkødet fra. Put det direkte i blenderen, så der ikke går for meget saft spildt. Kødet fra avokadoen tilsættes og overhældes med vinaigre og olie. Blend første gang. Skræl agurken og skær den i store tern, op i blenderen med det. Blend.
Tilsæt nu hvidløgene, som er pillede. Rens perberfrugten, skær den i store tern og tilsæt den. Blend
Put salt og peber i. Pres det værste væde ud af brødet og tilsæt det. Blend godt igennem

Sæt suppen i køleskabet og lad det trække i minimum 30 min... gerne længere...

Hver portion kan evt. serveres med et lille stykke varmrøget laks enten "smuldret" over hver portion eller ved siden af.

Den røde gazpacho mætter ikke særlig meget, men er mild og børnevenlig... Hvis man vil lave den grønne børnevenlig, så spar på hvidløget og avokadoen evt.
Jeg håber I nyder sommeren derude... det vil jeg gøre...

Kommentarer

Mmmm det ser lækkert ud! Dem skal jeg helt klart ha afprøvet :)

Populære opslag