Kanelbrød

 I anledningen af julen, har jeg eksperimenteret mig frem til denne opskrift på et brød, som har en rigtig god krumme og har antydningen af jul uden at være sødt. Det vil sige, at vi spiser det som almindeligt franskbrød om morgenen med pålæg...

Til et stort brød skal du bruge:

25 g. gær
6 dl. varm te (du skal kunne stikke fingeren i uden at brænde dig)
3 tsk. sukker
½ tsk. salt
2 tsk. kardemomme
3 tsk. kanel
1 dl. olie
250 g. sigtemel
100 g. fuldkornshvedemel
600 g. hvedemel
ca. 1 dl ymer til smøring

Smulder gæren i en stor skål og hæld teen over. Rør gæren helt ud. Tilsæt sukker, salt, kardemomme, kanel, olie og sigtemel til sidst. Rør det hele til en lind grød uden klumper... husk man kan aldrig røre for meget i sit dej...
Tilsæt fuldkornshvedemelet og rør godt.
Tilsæt 300 g. hvedemel til dejen og rør det godt i gennem.
Tilsæt nu 200 g. hvedemel og rør/ælt det godt igennem. Tilsæt nu det sidste mel og ælt dejen rigtig godt - min. 5 min.

Lad dejen hæve i 60 min. Ælt det godt igennem og form en høj pølse (når dejen hæver, hæver den ikke opad, men ud til siderne)

Lad den hæve på bagepladen i 35 min.

Smør brødet med ymer og bag det i 25 min ved 175-200 grader

Hvis man er en nød, så kan man tilsætte ca. 100 g. hasselnødder til dejen.
Er man mere til kerner, så kan der tilsættes 100 g. solsikkekerner til dejen...

Kommentarer

Populære opslag