Spinatlasagne

Her i huset er vi ikke vegetarer, men vi spiser i ny og næ vegetarisk, for det er en god måde at variere og så er det faktisk, som regel, billig mad...

Spinatlasagne er en af husets favoritter. Ungerne elsker det, min søster vil gerne spise hos os, når vi får det og selvom det er lidt omstændigt, så er det ikke svært og det er indsatsen værd...

En portion som denne kan nemt mætte 3 voksne og 2 børn 

Du skal bruge: 

2 løg
3-4 fed hvidløg
1 ps. frossen spinat (der er som regel mellem 750-900 g. i sådan en pose. Det er nemmest at arbejde med spinat som er hakket i forvejen. Du kan også bruge frisk spinat. Så skal du bruge omkring 1 kg)
1 stor bøtte hytteost eller 2 små
fedtstof til at stege i
Lasagneplader (jeg skriver ikke mængde på, for jeg bruger rigtig mange, men jeg ser tit at nogen foretrække mindre... Jeg bruger mindst 24 plader, men det er en smagssag - jeg bruger også fuldkornplader)
1 tsk st. muskatnød
salt og peber
Olie
Bechamelsovs 
50 g. smør eller margarine
3 spsk. mel
mælk
Hvid peber
salt
1 tsk st. muskatnød
1 ps. revet parmesanost
1 ps. revet ost


Sæt en stor gryde over med vand og lidt salt og olie. Alle lasagnepladerne skal forkoges, så den skal have en diameter, så de kan lægge horisontalt i bunden af den.

Hak løgene groft og pil hvidløgene. Pres hvidløgene med i en stor gryde m. lidt fedtstof og svits dem sammen med løgene, til løgene er klare. Tilsæt så spinaten (den kan være bundfrossen eller helt/delvist tøet op - det tager bare lidt længere tid at lave, hvis spinaten er helt frossen). Varm igennem - til al spinaten er tøet op...Tilsæt salt, peber og muskatnød. Tag gryden af varmen. Stil den til side.

Lasagnepladerne skal koge i 3 min, 3 ad gangen. Når pladerne er kogt, lægges de på rene viskestykker. De må ikke lægge ovenpå hinanden, for de klistre sammen når de bliver kolde.

Mens du koger plader, men efter du er færdig med spinaten, laves bechamelsovs. Det laves som en almindelig opbagt sovs. Smelt smørret og rør melet i. Pisk til det har en ensformig konsistens. Tilsæt lidt mælk ad gangen og pisk til det er ensformigt imellem hver gang du tilsætter mælk. Sovsen skal være en anelse tynd, for i det du kommer parmesan i bliver det meget tykkere... men det skal ikke være ren mælk heller... Tilsæt salt, hvid peber og muskatnød. Tilsæt til sidst - når du er ved at være færdig med at koge plader - parmesanen. Tag gryden af varmen.

Rør nu hytteosten i spinaten og fordel halvdelen i bunden af et store ildfastfad. Læg det første lag lasagneplader, så spinat igen, så resten af pladerne og til sidst bechamelsovsen.

Bag den i ovnen i 30 min. ved 200 grader

Fordel den revne ost ovenpå og giv lasagnen de sidste 10 min.

Serveres med flûtes og noget godt smør som f.eks. Lurpak med Læsø salt eller hvidløgssmør

Kommentarer

Populære opslag