Lisbeths banankage

Det her er uden tvivl den bedste banankage jeg nogen sinde har smagt. Den tager ikke lang tid at lave, den lykkes hver gang og dejen er så taknemmelig, at den kan lave i en stor bradepande, 2 små bradepander, som muffins og som cupcakes.

Kagen er luftig og fugtig på samme tid og den er sød og knasende... Hvad kan man ønske mere?

Det er lidt nogen underlige mængder, men hende den stammer fra har vist engang arbejdet i et storkøkken...

Du skal bruge:

335 g. margarine
690 g. sukker
6 æg
7 modne bananer
100 g. hakkede nødder (her bestemmer du selv. Jeg har prøver både hasselnødder og mandler i denne kage og jeg er sikker på at pistacienødder eller valnødder også kunne gå)
1 3/4 dl. kærnemælk (kan til nød erstattes med mælk)
½ tsk. salt
3 dl havregryn
3 tsk. natron
3 tsk. vanilie
550 g. mel

Smelt margarinen og pisk sukkeret i. Tilsæt æggene. Mos bananerne og tilsæt med sammen med resten af ingredienserne

Hæld dejen i en bradepande/2 små bradepander/muffinsforme/cupcakeforme - uanset hvad du vælger, så må formen ikke være mere end halvfuld.

Bages i 30/30/15/12 min ved 175 grader.

Kagen kan fryses, men hvis den ikke skal fryses kan man give den en lag chokolade således:
Når kagen har kølet i 5 min, fordeles 1 ps. overtrækschokoladeknapper over kagen. Smør chokoladen ud efterhånden som den smelter.

Kommentarer

Populære opslag