Kinky Pinky kjole

Jeg troede ikke, jeg ville blive så hurtigt færdig med denne fine fleecekjole... men kender I det, når man bliver besat af et projekt? Når man ikke kan lade det ligge og hele tiden tænker på næste sting, den næste pind?

Sådan gik det med denne kjole.

Jeg er rigtig tilfreds med resultatet, og det siger ikke så lidt. Nu er jeg bare spændt på, om Kaya kan li' den... men det er jo endnu en kalenderpakke, så der går laaang tid inden hun kan prøve den...


Kaya var selv med til at købe det her stof hos Fjølner. Det er meget tøse-agtigt, men Kaya har spurgt til det lige siden, så...

Jeg havde derudover et stykke fleece og noget garn fra svigermor... Det første jeg gjorde, var at strikke ærmerne. Det tager jo noget tid, så først skulle det have været en fleecejakke, men ombestemte mig i sidste øjeblik.

Kjolen er lavet ud fra princippet "mennesker er firkantede" som jeg stiftede bekendtskab med, da jeg var udstationeret hos Aagaard ved Hurup. Hun laver alt sit tøj efter dette princip, og selvom man ikke skulle tro det, så er det nogen rigtig fine ting hun laver.

Da jeg havde strikket to helt lige ærmer (22 x 38 cm, 9 pinde rib (2 r, 2v) og så resten i tern (2 r, 2 v, 3 p så modsat) strikkede jeg så to lommer (40 m bred, 12 cm lang).

For at få det til at hænge sammen designmæssigt, ville jeg bruge fuglemønsteret sammen med lommen på en eller anden måde. Efter flere kasserede ideer (kantbånd bl.a.) fandt jeg på at sætte den strikkede lomme ovenpå en anden lomme...

Så var det jo bare at tegne, hvordan den lomme skulle se ud...


Da jeg havde klippet lommen, strøg jeg alle kanterne 1 cm ind og syede lommegrebet. Jeg burde måske have kantet dem, men det er en detalje...

Så syede jeg den strikkede lomme ovenpå... Det er faktisk ikke helt let, for sådan noget strik kan jo gi sig og det gør lærred ikke... så jeg blev rigtig gode venner med min trykfod...

 Jeg syntes de her lommer er... markante... og de ville tage al opmærksomheden, hvis de sad på forstykket... Derfor satte jeg dem hen over sidesømmen, dog med ca. 2/3 på forstykket... Jeg kan godt li det skævt...

Jeg startede med at stikke dem fast 2 mm inde og gik så og kiggede på det en time... Det så bare ikke rigtigt ud... og så fik jeg ideen med en "applikation"...

Meget bedre.... det klædte virkelig den lomme... Kantebånd ville også være fint, men det havde jeg ikke lige...


Det var med spænding at jeg lagde den op... altså for at se hvordan det kom til at se ud...

Her var designeren glad, men håndværkeren ikke helt tilfreds med syningen.... (det her billede er fra før jeg applikerede)

Hvis I kigger efter, så syer min maskine ikke helt jævnt.

Men strikken er bare blevet så fin...

 Ligesom på Julia hat, så valgte jeg her at lave en kant, som gik ud over kanten... Jeg ved ikke om det hedder noget bestemt og jeg kan ikke finde på et dækkende udtryk...

Jeg kan godt li den her kant og inden i huen, kommer fuglene rigtig til deres ret...

Hætten her er faktisk grunden til at jeg lavede en Hætte DIY...

Det var her jeg nåede til i går aftes... Jeg manglede det strikkede kantbånd til oplægningen... og ja, det er jo 12 m frem og tilbage, så jeg tænkte at der ville gå et par dage inden den ville være færdig, men nej... Jeg blev besat og sat til 23.20 og strikkede på det kantbånd... skøre kone...

Det er som sagt 12 masker bred (pind 3) og 102 cm langt...
Og der første jeg gjorde efter at jeg havde fulgt Kaya i børnehave, var at sætte mig ved maskinen og sy det på... er der noget bedre end at gøre en smuk ting færdig?

Kommentarer

Populære opslag