Drop scones

Jeg har fundet billedet her
Nu er det her jo lidt en husmor-blog, så I skal da lige have et forslag til et rigtig lækkert indslag på morgenbordet/til brunch med jer denne fredag.

Min søster og jeg sidder i hver sin ende af Holstebro og ser det samme program om søndagen, nemlig River Cottage på DR2. Det kan varmt anbefales... desværre lægger DR ikke opskrifterne ud på deres hjemmeside efter programmerne, så man skal bevæbne sig med papir og blyant, hvis man skal have opskriften...

Når, men jeg faldt for Hugh Fearnley-Whittingstalls (værten på River cattage) Drop Scones i forrige uge, men kom uforberedt, så det er ikke hans opskrift jeg gik ud fra... I hans opskrift skulle der bl.a. "Self.raising Flour", som ikke kan købes i Danmark... well no worries... Det er det man har internettet til, for jeg fandt en løsning på Arla hjemmeside... de skrev af i stedet for self-raising flour skulle man bruge hvedemel og så 1 tsk. bagepulver for hver 125 g... så det prøvede jeg.

Heldigvis havde jeg også en undskyldning for at lave de her drop scones, for Kaya havde inviteret hendes gruppe fra børnehaven på besøg og de skulle da have pandekager - altså fik de drop scones... Jeg kan dermed tilføje, at drop scones er meget børnevenlige.... Når men her kommer min oversættelse af opskriften
(du kan finde den originale opskrift her)

Du skal bruge:

125 g mel
1 tsk bagepulver
2 tsk sukker (jeg har skåret lidt ned i mængden af sukker i forhold til den originale)
1 æg
1 spsk. smeltet smør (eller flydende margarine)
1½ dl mælk

Bland mel, sukker og bagepulver i en skål. lav en fordybning i midten. Slå ægget ud her i. Pisk ægget uden at få for meget af melet med. Tilsæt smør og pisk videre. Hæld mælken i lidt ad gangen og pisk melet i lidt af gangen. Det er meget vigtigt at dejen ingen klumper har. Sørg for at dejen er ensformig hele tiden. Den skal være meget tyk.

Lad dejen hvile natten over i køleskabet (eller lav dem med det samme)

Med en spiseske laves 4 små drop scones på en pande med smeltet smør/fl. margarine. Brug spidsen af skeen når du hælder dej på... ikke siden af skeen... 

Bages på panden ved medium-lav varme.

Du kan holde dem varme i ovnen v. 100 grader

Serveres med syltetøj, sukker, honning, bær rørt med lidt sukker og/eller sirup...

I aften vil jeg prøve at udvikle opskriften yderligere... jeg vil prøve at lave dem med rugmel... Den opskrift må I få en anden dag, når jeg har færdigudviklet den...

Kommentarer

Populære opslag